Werken aan jezelf met behulp van IEMT

Lig je al een tijdje met jezelf overhoop? Kijk dan of IEMT iets voor jou is.

Marisa Dijkstal legt uit wat IEMT is en wat het voor jou kan betekenen. Ze is management coach en IEMT practitioner. Marisa werkt met haar cliënten om te onderzoeken hoe zij zich met meer plezier en energie kunnen ontwikkelen en barrières in zichzelf of in de omgeving het hoofd kunnen bieden op een manier die bij hen past.

IEMT staat voor ‘Integral Eye Movement Therapy’.

IEMT kan verlichting brengen in vervelende gevoelens en (reactie)patronen zoals onzekerheid, piekeren, perfectionisme, ergernis of boosheid. IEMT kan werken bij stress, burn-out, angst en depressie. Daarnaast kun je met IEMT ook werken aan belemmerende negatieve overtuigingen over jezelf, bijvoorbeeld als je jezelf niet goed genoeg vindt. En IEMT kan helpen als je negatieve opvattingen of gevoelens hebt over iets of iemand, bijvoorbeeld je werk, een collega, een familielid of iets dat je stress geeft.

Herinneringen & je brein

Herinneringen slaan we van kinds af aan op in ons bewuste en onbewuste brein. We slaan niet alleen op wat er feitelijk gebeurde, maar ook alle bijbehorende gevoelens van dat moment of die periode. Een herinnering, zeker van een intense gebeurtenis of periode, is daarmee een heel cluster van beelden, gevoelens, emoties, geuren, kleuren en associaties.

Bij latere ervaringen kunnen herinneringen, of elementen uit zo’n ‘herinneringscluster’,  getriggerd worden. Daardoor kun je in je latere leven onverwacht of steeds terugkerend geraakt worden, bijvoorbeeld doordat iemand iets doet of zegt, door iemands blik of houding, en ook door een geur, geluid, smaak of omgeving. Je kunt door veel meer getriggerd worden dan we ons bewust zijn.

Je brein reageert op zo’n moment waarschijnlijk niet alleen op wat er in het hier-en-nu gebeurt, maar ook op elementen uit die oude herinnering. De oude gevoelens ‘van toen’ komen daardoor weer boven en dat kan ervoor zorgen dat je heftiger reageert dan je zelf begrijpt. Of anderen ervaren je reactie als heftig, moeilijk te begrijpen, overdreven, niet helemaal passend bij wat er gebeurt. Die reactie op een trigger is er veelal sneller dan jij met je bewuste brein kunt controleren, voorkomen of zelfs maar begrijpen. Je onbewuste emotionele brein heeft dan de regie en reageert.

Als je met jezelf overhoop ligt

Hoe gaat een IEMT sessie in zijn werk?

De IEMT therapeut en de cliën zitten ieder op een rechte stoel of kruk tegenover elkaar. Je vertelt kort iets over je probleem, je vraagstuk, iets waar je vanaf wilt of een ervaring of een gevoel dat je steeds kan overvallen.

De IEMT therapeut maakt met een stok met een gekleurd bolletje erop gedurende een halve minuut een patroon van oogbewegingen en jij hoeft alleen maar aan een herinnering te denken én met je ogen het bolletje te volgen. Dat wordt een aantal keren herhaald, steeds met een pauze ertussen. Met een paar vragen tussentijds speuren jullie terug naar de ‘imprint’ (oorsprong, vroegste associatie) van je herinnering of gevoel.

Doordat je tegelijkertijd aan iets denkt én met je ogen het bolletje volgt, gaat je brein een ervaring of herinnering anders opslaan. De herinnering wordt neutraler opgeslagen en de emotionele lading vermindert of verdwijnt. Je kunt daardoor na één of meer IEMT-sessies al minder last hebben van het probleem of vraagstuk en meer rust ervaren.

IEMT werkt ook als je niet over je probleem kunt of wilt vertellen. Of als je alleen een vervelend gevoel of heftige emotie ervaart waar je de oorzaak niet van weet. Je hoeft tijdens een IEMT sessie dus niet of nauwelijks te praten.

Werkt het bij iedereen?

Het uitgangspunt is: ga met een gecertificeerde IEMT therapeut onderzoeken of het werkt voor je. Als je IEMT wilt uitproberen, begint de therapeut altijd met een korte kennismakingsoefening. Dan werk je met één onprettige herinnering van jou. Niet iets heel zwaars, maar wel een herinnering die een gevoel oproept waar je best vanaf wilt. Bijvoorbeeld: iets wat je hebt gezien of meegemaakt en dat je nog altijd lichte angst, schrik of ergernis bezorgt.

Na de kennismakingsoefening beslis je of je IEMT ook wilt inzetten voor een ander vraagstuk of thema uit je (werkende) leven waar je echt verandering in wilt.

Er zijn een paar specifieke aandoeningen en ziektes waarbij een behandeling met IEMT niet kan. Die worden van tevoren met je bespreken. Een IEMT sessie of -traject kan nooit een vervanging zijn van reguliere medische of psychische zorg.

Is IEMT hetzelfde als EMDR?

Zowel bij IEMT als bij EMDR maakt de cliënt oogbewegingen. EMDR wordt veelal door psychologen ingezet voor het verminderen van het effect van nare herinneringen aan en flashbacks van traumatische gebeurtenissen uit het verleden. IEMT kan door opgeleide en gecertificeerde coaches, therapeuten en psychologen ook worden ingezet bij hele uiteenlopende klachten, problemen, vervelende gevoelens en emoties, zonder te weten wat de oorzaak ervan is.

Ook interessant

Hoe reageer jij op de vier tendensen?

Hoe reageer jij op de vier tendensen?

In het boek “De Vier Neigingen” verdeelt Gretchen Rubin de mensen in vier categorieën. Dat klinkt overzichtelijk en wellicht wat simplistisch. Toch werkt het verbazingwekkend goed. Dat doet ze door te kijken naar hoe mensen reageren op innerlijke en externe verwachtingen. De mens is een Obliger, Upholder, Questioner of een Rebel.

Lees meer
Zilveren Zusters

MELD JE AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF VOOR DE LAATSTE LIFESTYLE TIPS & INSPIRATIE

Op de hoogte blijven?

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Pin It on Pinterest

Share This